Головна сторінка Іспаської НВК

Історія школи

На третій природній терасі села, яку називають «Горкут», гордо височіє серед невеличкого подвір'я маленької чепурної школи гірська красуня смерека, а рядом з нею, немов оберігаючи вхід на територію школи її товариш - могутній, в шість обхватів дитячих рук, найбільший на все село зелений дуб, яким понад 100 років , тихо перешіптуючись, спостерігають та оберігають спокій метушливої дітвори.

Точні дані про дату заснування першої школи в мікрорайоні Горкут с.Іспас не відомі. Зі слів жителів с.Іспас Мазуряка П.В., архівних даних та інших, на території сьогоднішньої школи була відкрита початкова школа 28 серпня 1892 року. В 1918 році на кошти Іспаської громади німецькі колоністи з Катериндофу (нинішнє с.Черешенька ) розпочали будівництво семирічної школи, яка прийняла перших учнів в початкову школу вже у 1922 році. Першим директором школи був п.Міруш. В 1922 році в школі налічувалося 37 учнів.

Частина вчителів, які були румунськими шовіністами, били ні в чому не винних дітей, тільки за те, що вони не знали румунської мови. Ось уривок з розповіді Тарновецького І.І. (колишнього директора школи) :" Розповім про випадок зі мною. В 1936 році в Іспаській школі (Горішній кут) на другий день після мого прибуття в школу вчителька звернулася до мене на румунській, мові. Я встав, але не зрозумів, що вона сказала. Тоді вчителька підійшла до мене і з усієї сили вдарила мене по обличчю. В непритомному стані я був доставлений в Чернівецьку лікарню, де мені зробили операцію і я залишився глухим на праве вухо. Коли ж батько подав цю справу на розгляд до суду, то там сказали, що такі справи не розбирають, бо вчителька захищала інтереси румунської держави. "

В 1940 році прийшло довгождане визволення. Діти одержали змогу вчитися на рідній мові. На базі школи організовується семирічна школа. Діти  одержали змогу вчитися на рідній мові. Тільки в Іспаській семирічній школі в 1940 - 1941 навчальному році було створено три п'ятих і три шостих класи. Поряд з дітьми в школи йшла вчитись молодь, яка раніше закінчила румунські так звані «народні школи».

Тарновецький Іларій Гаврилович -один з перших післявоєнних директорів школи)

Разом з окупантами втекли й ті вчителі, що румунізували українське населення. На весь Вижницький район залишилось всього 13 -15 місцевих учителів. В багатьох школах не було жодного - вчителя. Проте ця проблема була успішно розв'язана. .Український уряд направив на Буковину потрібну кількість учителів і забезпечив усі школи педагогічними кадрами. Зокрема, в Іспаську горкутську школу прийшло подружжя Тарновецьких . Тарновецький І.Г. -уродженець с. Боянчук Заставнянського району та його дружина Тарновецька (Марко) О.І. уродженка с. Іспас. Це були кращі педагоги. Українські вчителі проявили величезну любов і увагу до місцевих дітей, ділилися з дітьми останнім кусочком хліба.(З спогадів Сопілко(Грицюк )М.М.)

Тарновецький Іларіон Гаврилович ( 1892-1972) закінчив вчительську студію в Чернівцях. Викладав в школі історію, географію, співи. З 1947р по 1958 рік - директор школи. У 1941 році разом з дружиною були заарештовані румунськими властями як вчителі українці, що навчали дітей українською мовою, позбавлені румунського громадянства та кинуті в тюрму. Однак після звільнення з тюрми Іларіон Гаврилович керує українським церковним хором, співає в народному домі м.Чернівці, влаштовує народні читання у власній хаті, грає на скрипці для односельчан, розказує історію України.

Тарновецька (Марко) Ольга Іванівна (1898-1959) вчителька математики Іспаської школи. Разом з глибокими знаннями, педагогічним тактом, проявляла особливу любов до дітей в школі. Одна з перших в області в 1945 році нагороджена значком "Відмінник народної освіти ", делегат учительських з'їздів, учасник Буковинського віча в 1944 році.

У 1940-1941 н.р. в 2-х школах Іспаса працювало 14 вчителів. Їм треба було багато працювати, бо не тільки учні 1-х класів, але й ті, що поступили вчитись у 5 - 6 класи, не знали жодної букви українського чи російського алфавіту, Навчання у всіх класах почалось з вивчення алфавіту. .Одержало можливість вчитися й доросле населення. В Іспасі, як і в інших селах, успішно йшла ліквідація неписьменності. Вперше були відкриті сільський клуб, бібліотека, амбулаторія.

Щастю визволених людей перешкодила війна. Німецькі та румунські фашисти принесли людям голод, смерть . Школи в селі майже не працювали. Всі інші соціально - культурні заклади, відкриті в 1940 - 1941 роках, були пограбовані, закриті.

В післявоєнні роки директорами школи були Козача Є.І, Ковальова К;.К., Тарновецький І.Г. (З жовтня 1958 р. школа стає восьмирічною, яку очолила Курейкіна Н.С.

З 1976 до 1987 р. школу очолює Тарновецький Ігор Іларіонович .

Народився 19.02.1929р. в с.Іспас. З 1936 по 1939 рр навчається в Іспаській початковій школі.

В1941-1942р.р. навчається в 5 класі Вижницької СШ, але змушений її покинути із-за арешту батьків румунськими властями. Після війни у 1944р.    навчається у  7 класі Іспаської семирічної школи, а в 1948 році закінчує Вижницьку СШ. Далі продовжує навчання в Чернівецькому вчительському інституті. В 1956 році закінчує Чернівецький державний університет за фахом - вчитель історії.

В 1950 році працює вчителем 3 класу Іспаської СШ, а з вересня цього ж року вчителем історії Мілієвської семирічної школи. В 1956-1958 р.р. вчитель історії Кибацької семирічної школи. З 1958р. по 1967 р. вчитель історії Іспаської СШ, а з 1967р. по 1970 р. організатор позакласної роботи школи. З 1970р. по 1976р. - директор Іспаської середньої школи сільської молоді. З 1976 року - директор Іспаської восьмирічної школи.

Тарновецький І.І. організатор сільського музею історії села. Вів велику пошукову роботу, співавтор книги "Історія міст і сіл України, відкрив стоянку людей трипільської культури в урочищі "Коритниця" с. Іспас. Відмінник освіти України, нагороджений багатьма відомчими нагородами.

 З 01.06.1987 року школу очолює її нинішній директор Гавалешко Олег Петрович, виходець з династії вчителів , (зять родини Тарновецьких) вчитель історії, вчитель вищої категорії, вчитель - методист, кавалер знаку МОНУ « Василь Сухомлинський», нагороджений Знаками «Відмінник народної освіти України», «Відмінник освіти України»,  Почесними Грамотами Міністерства освіти України, лауреат премії ім.. Ю. Федьковича.

Незважаючи на поважний вік шкільних будівель невпізнанно змінилася школа за останні 20 років. Значно зміцніла матеріальна база навчальних кабінетів. Навчальні кабінети початкових класів, кабінети історії, української мови, біології, природничих наук, трудового навчання по праву рахуються кращими в районі. В школі існує зразкове спортивне містечко з нестандартним обладнанням, шкільне футбольне, гандбольне, волейбольне та баскетбольне поля. Перекрито металопрофілем основний корпус школи, побудовано шкільну котельню на газі та здійснено центральне водяне опалення школи, облаштовано колодязь та глибинну водяну свердловину, проведено каналізацію від шкільної їдальні, облицьовано стіни основного корпусу сайдингом, побудовано 300м шкільної огорожі.

А в 2014 році школу рішенням сесії районної ради перепрофільовано в Іспаський навчально-виховний комплекс.

В 2017 році Іспаський НВК брав участь в проекті «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», завдяки чому було здійснено комплексну термомодерзацію будівлі за кошти Австрійської Агенції розвитку, Програми розвитку ООН в Україні, Вижницької міської ради та громадської організації «Іспасщани».

Педагогічний колектив школи продовжує удосконалення системи внутрішкільного управління і методичної роботи, працюють над налагодженням комплексної системи виховної роботи.

Основним завданням школи є: вивчення історії рідного краю, ознайомлення учнів з культурною спадщиною українського народу, з народними традиціями, формування в учнів кращих якостей національного характеру, виховання українця - громадянина України.

Проведення всіх навчально-виховних заходів спрямоване на поглиблення краєзнавчої роботи, виховання почуття патріотизму, основ естетичної культури; на розвиток кращих здібностей дітей. Директор школи неодноразово виступав на обласних науково-практичних конференціях з питань запровадження інноваційних форм та методів управління школою, друкувався в пресі з різноманітних питань.

З 26 педагогів Іспаського НВК  мають 2-звання «Вчитель–методист», 4 - «Старший вчитель» та 1- «Вихователь-методист».

За кваліфікаційною категорією розподіл такий:

вища категорія – 10 педпрацівників,

І категорія – 4 педпрацівників,

ІІ категорія – 3 педпрацівників,

спеціаліст – 4 педпрацівників,

11 та 10 тарифні розряди – 5 педпрацівників.

Відмінників освіти  України - 6, вчитель фізкультури Жовнірчук С.Д. - кандидат в майстри спорту, вчитель образотворчого мистецтва Ватрич В.О.- член національної спілки майстрів народного мистецтва України .

Серед найвагоміших результатів слід відзначити, що учні школи на ІІ етапі всеукраїнських учнівських олімпіад посіли 14 призових місць з предметів в 2019 р., також є два призери з Міжнародного мовно-літературного конкурсу ім. Т.Г.Шевченка та три з Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика. 

Зусилля адміністрації навчально-виховного комплексу спрямовані на створення атмосфери співробітництва, взаємодопомоги, розкутості, прояву ініціативи, творчого підходу, самостійності в роботі як вчителів, так і учнів. Адміністрація школи, в тісному контакті із профкомом сприятимуть зростанню авторитету вчителя, престижності його предмета, покращення умов його роботи, матеріального стану, створюватимуть і підтримуватимуть в педколективі вимогливість, творчий мікроклімат, атмосферу чуйності і доброзичливості, сприятимуть дальшому втіленню в життя шкільного колективу демократичних засад, дбатимуть про перспективний розвиток навчального закладу.

Шкільний методичний кабінет є центром інформаційно-методичного забезпечення навчально-виховного процесу в школі, а також підвищення фахової підготовки та надання методичної допомоги вчителям. Тут зібрані нормативно-правові документи щодо діяльності освітнього закладу, педагогічна преса та фахові журнали, новинки методичної літератури, зразки нових підручників, програми з основ наук.

Учителі тут можуть познайомитися з матеріалами досвіду провідних педагогів школи та адресами ППД шкіл району, області. Для молодих та малодосвідчених педагогів - поради щодо організації навчально-виховного процесу. Педагоги навчально-виховного комплексу працюють у тісній співдружності з педагогічними колективами громади, беруть активну участь у роботі методоб'єднань, виступають з повідомленнями, діляться досвідом роботи.

Успіх виховного процесу залежить від відносин між учителем і учнем, які мають розвиватися на основі співробітництва і ділового партнерства.

Головним із напрямків виховної роботи з учнями є громадянське виховання. З цього питання у закладі проведено ряд заходів. Головними завданнями родинного виховання є гармонійний всебічний розвиток дитини, підготовка її до життя, формування моральних цінностей.

І як результат протягом 10 років в школі не зареєстровано жодного випадку здійснення злочину, жодна дитина не знаходиться на обліку в інспекції в справах неповнолітніх. Серед заходів превентивного виховання, яке передбачає попередження злочинності серед неповнолітніх, заслуговують на високу оцінку класні колектив 5-9 класів, які за цей рік не мали жодного порушення дисципліни, а робота класних керівників заслуговує на подяку .

Серед заходів військово-патріотичного напрямку слід відзначити посвята у козачата, конкурс козацького строю та пісні. Педагогічний колектив закладу приділяє увагу художньо-естетичному вихованню, що дало змогу посідати призові місця в громаді.

Моральне виховання спрямоване на прищеплення та розвиток почуття моралі, міцних переконань, постійно перебувати в центрі уваги колективу. Класні керівники і адміністрація школи провели в цьому напрямку певну роботу.

Серед основних заходів трудового навчання, спрямованого на формування творчої працелюбної особистості, проведено конкурси гуртків, малюнків, вишивок, тощо. Екологічне виховання покликане забезпечити молоде покоління науковими знаннями про взаємозв'язок природи і суспільства протягом навчального року. Мета напрямку «Формування здорового способу життя» - забезпечення повноцінного розвитку дітей, охорони та зміцнення їх здоров'я, формування фізичних здібностей особистості.

 

МІСІЯ ШКОЛИ:

Створення освітнього простору для всебічного розвитку особистості, творчої самореалізації вихованців та учнів; забезпечення якісної дошкільної, початкової та базової середньої освіти; формування гармонійної та успішної особистості шляхом розкриття її природних здібностей, розвитку потенціалу та життєвих компетентностей  в умовах довіри, свободи та рівності.

Візія школи

Іспаський НВК цілковито спрямований на підготовку вихованців та учнів до майбутнього. Ми прагнемо виховати випускників, які:

самостійно навчаються протягом всього життя;

знають свої сильні сторони;

гнучкі та легко адаптуються до змін;

мислять рефлексивно, творчо та цілісно, вміють вирішувати проблеми та приймати відповідальні рішення з чистим сумлінням заради спільного блага;

піклуються про інших;

відповідальні громадяни, які діють, керуючись морально-етичними чеснотами;

бачать у своїй роботі сенс, гідність та покликання, поважають права інших та роблять свій внесок у загальне благо.

НАШІ ЦІННОСТІ:

1. Досконалість у своїй справі: вчитися і вчити;

2 . Відповідальність, повага, творче мислення, прагнення до постійного розвитку, висока моральність

3. Патріотизм, прихильність духовним і культурним цінностям своєї країни;

4. Здоровий спосіб життя.